Governance og organisering af medlemsarbejdet

DANVA er en stærk medlemsorganisation, som får sin styrke fra medlemmerne og de mange organisationer, foreningen arbejder sammen med. Et dynamisk og transparent medlemsarbejde er med til at virkeliggøre strategien. Se her hvordan du kan bidrage.

R4A5171

Alliancer og samarbejde er de bærende elementer for DANVAs strategi 2024 – 2028, hvor DANVA får en endnu større rolle i forhold til at accelerere de fremskridt som skal fremme bæredygtighed og sandsynliggøre, at vandsektoren kan imødegå fremtidens udfordringer. Indsatserne skal derfor ske i fællesskab og især i samarbejde med medlemmer og med andre brancheorganisationer og samarbejdspartnere.


Hvis DANVA skal være drivkraft for forandring, er det nødvendigt, at DANVAs governance og medlemsarbejde er dynamisk og gearet til at kunne handle med rettidig omhu. Samtidig er det afgørende, at der er en tæt inddragelse af medlemmerne i sekretariatets arbejde. DANVAs vision er at være vandets klare stemme, hvor foreningen leverer tydelige budskaber der forstås af modtagerne. Medlemsarbejdet og transparens i forhold til, hvordan arbejdet foregår, skal bidrage til, at DANVA kan agere som vandets klare stemme. 

Governance

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed og det formelle organ, hvor den samlede medlemskreds kan deltage i foreningens ledelse.

Mellem de tidspunkter, hvor den fulde medlemskreds kan tilkendegive sig, er det bestyrelsen der, sammen med direktionen, har det formelle ansvar for at lede foreningen. Bestyrelsen har i den forbindelse ansvaret for overordnede foreningspolitiske beslutninger og foreningens politikker.

Medlemmerne kan, ud over den formelle adgang til at deltage i ledelsen af foreningen på generalforsamlingen, involvere sig på mangfoldige områder. F.eks. gennem høringer, dialogmøder, arbejdsgrupper, fora, medlemsundersøgelser etc.     

Det handler om at finde balancen mellem medlemsinvolvering på den ene side og foreningens dynamik og beslutningskraft på den anden. Foreningen er ikke noget uden medlemmernes opbakning, men foreningen kan heller ikke være tilstrækkelig slagkraftig, hvis der ikke fra medlemmerne udvises respekt for bestyrelsens og direktionens kompetence til, inden for de vedtagne politikker og strategier, at træffe selvstændige beslutninger og handle på de udfordringer og muligheder, der løbende møder dem. Det stiller store krav til information og kommunikation.

Direktøren er ansvarlig for ledelse af foreningens sekretariat og varetagelse af foreningens daglige drift. Sekretariatet varetager opgaver indenfor tre kerneydelser, interessevaretagelse, medlemsservice og videndeling, indenfor den budgetramme, der er besluttet af generalforsamlingen. Sekretariatet finansieres dels via medlemskontingent, dels via indtægtsdækket virksomhed (kurser og konferencer, individuelle medlemsydelser og projekter). Sekretariatet er i februar 2024 bemandet med 33 fastansatte medarbejdere samt 4 studerende.

Som medlemsforening arbejder sekretariatet for at give medlemmerne den bedste service og for, at DANVA kan bidrage til udvikling og værdiskabelse hos medlemsvirksomhederne. Sekretariatet tilstræber altid at inddrage medlemmer, når der skal findes konsensus på vigtige forsyningspolitiske holdninger eller faglige dilemmaer. Det fordrer et stærkt fokus på proces, der giver plads til den nødvendige tidsramme. Men det kræver også et fokus på, at organisationen har de rette strukturer ift. medlemsarbejdet, så sekretariatet kan handle hurtigt i situationer, hvor der skal skabes hurtig holdningsafklaring. De forskellige organer, som understøtter medlemsinvolveringen i DANVA, beskrives i ”Medlemsarbejdet i DANVA”. 

DANVA er i øjeblikket i gang med at udarbejde en vejledning om ”God foreningsledelse”. Vejledningen bliver tilgængelig på foreningens hjemmeside, når den har været i høring i medlemskredsen, bl.a. på regionalmøder i efteråret 2024.

Medlemsarbejdet hos DANVA

DANVAs kerneydelser

DANVAs kerneydelser er interessevaretagelse, medlemsservice og videndeling, som alle hviler på et stærkt fundament af samspil med medlemmer og øvrige interessenter. Kerneydelserne varetages af sekretariatet.

Overordnet struktur for medlemsarbejdet

Medlemsarbejdet er struktureret i DANVAs rådgivende udvalg, projekter, task forces, netværk og handletanke. Arbejdet omfatter alle relevante aktiviteter indenfor DANVAs kerneydelser.

Opbakningen til medlemsarbejdet er stor, og DANVA har op mod 700 ansatte fra medlemsvirksomheder og leverandører, der er aktive i medlemsarbejdet. Det kan dog mærkes, at medlemsvirksomhedernes ressourcer er sat under pres og sekretariatet oplever derfor i højere grad i dag end tidligere at skulle drive arbejdet med input fra medlemmerne fremfor at medlemmerne er udførende på opgaverne. Dialog med vandselskaberne er grundlaget for en forståelse af vandselskabernes udfordringer, og medlemsarbejdet er derfor grundlaget for foreningens interessevaretagelse. Derudover er et vigtigt formål med medlemsarbejdet, at aktive medlemmer i DANVA skal have mulighed for at udvikle deres faglighed, opbygge netværk og have en platform for samarbejde og dialog.

Interessevaretagelsen er overordnet bestyrelsens ansvar, og det er sekretariatets opgave til hver en tid at gennemføre denne interessevaretagelse gennem et solidt fagligt funderet og synligt arbejde. Fra sag til sag involverer sekretariatet ressourcer og kompetencer fra medlemskredsen. For at sikre et beredskab, der med kort varsel kan rådgive direktøren og sekretariatet, er der etableret et stående rådgivende udvalg, og der etableres derudover, efter behov, task forces og projektgrupper for at sikre medlemsinput. Handletanke nedsættes til at finde løsninger på komplekse udfordringer, der går på tværs af vandbranchens aktører og rækker ud til andre samfundsaktører. Handletanke skal styrke interaktionen mellem sekretariatet, medlemsvirksomhederne og DANVAs øvrige interessenter og finde nye handlemåder til løsning af fremtidens udfordringer, f.eks. klimatilpasning, grøn omstilling, grundvandsparker osv. 


Rådgivende udvalg

Det rådgivende udvalg har til opgave at rådgive direktøren og sekretariatet. Medlemmer af det rådgivende udvalg er som udgangspunkt direktører eller ledende medarbejdere ansat hos stemmeberettigede medlemsvirksomheder.

Medlemmerne udpeges for en 2-årig periode af DANVAs bestyrelse på baggrund af indstilling fra DANVAs direktør. Medlemmer indstilles på baggrund af kompetencer og personligt engagement. Det rådgivende udvalg består af 30-35 medlemmer, og medlemmer kan genudpeges. Det rådgivende udvalg har ikke beslutningskompetence i forhold til DANVAs holdninger og ressourcer. 

Det rådgivende udvalg har som udgangspunkt ingen faste fysiske møder men kan konsulteres som enkeltpersoner, grupper eller hele udvalget via mail. I tilknytning til foreningens strategiske arbejde og udmøntning af foreningens strategi bruges det rådgivende udvalg som ressourcebase for udpegning af Task Forces. Medlemmer af det rådgivende udvalg kan deltage selv eller udpege medarbejdere fra egen virksomhed til at indgå i en task force, hvor det pågældende vandselskab ønsker at være involveret. Det rådgivende udvalg inviteres normalt én gang om året til et inspirerende arrangement i Vandhuset.


Task Forces

Task forces nedsættes, når der er behov for at finde konsensus på vigtige foreningsholdninger. Der rekrutteres primært til Task Forces fra det rådgivende udvalg, men alle medlemmer med de relevante kompetencer for problemstillingen kan deltage. 

Task Forces anvendes til løsning af specifikke opgaver, der typisk kræver hurtig handling. Det kan være med henblik på at indsamle baggrundsinformation til lobbyarbejde eller høringer eller at bistå DANVAs sekretariat med at forberede indstillinger eller på anden måde servicere bestyrelsen, så den kan arbejde på et oplyst og repræsentativt grundlag. 

DANVAs sekretariat balancerer efter bedste evne sammensætningen af de enkelte Task Forces, så de videst muligt repræsenterer medlemskredsen. Hensynet til erfaring og kompetencer i forhold til en konkret problemstilling kan betyde, at der kan være flere fra samme vandselskab, der deltager i samme Taks Force.

Sekretariatet informerer via DANVA nyt, når nye Task Forces igangsættes. 
Task Forcen opløses, når opgaven er løst.

Projekter

Der nedsættes projektgrupper efter behov til at løse projektopgaver, som typisk har et længere tidsforløb. Projektgruppen kan både bestå af medlemmer og øvrige interessenter. Det kan være opgaver, der skal understøtte strategiens målsætninger og initieres af sekretariatet, eller det kan være projekter, der initieres af ét eller flere medlemmer, men som har generel interesse for branchen og derfor løftes over på DANVA (f.eks. Materialer i kontakt med drikkevand). 

Eksempler på projekter kan være afklarings- og dokumentationsarbejde i forbindelse med interessevaretagelse (f.eks. Vandsektorlov, Højtstående grundvand, Betalingsregler for spildevand, Klimalovgivning), tekniske eller forretningsunderstøttende udredninger og vejledninger (f.eks. God selskabsledelse, Drikkevandsregulativ, Fotomanual, Datamodeller, Vejledninger til rapportering af bæredygtighed). 

Som udgangspunkt udpeger DANVA en projektleder fra sekretariatet, der styrer projektet og sørger for koordinering mellem de involverede parter. DANVA udgiver det færdige produkt på vegne af medlemmerne, og udmelding af resultater koordineres af DANVA. I de situationer hvor DANVA laver et fælles arbejde med andre organisationer, er det naturligt, at de involverede parter er fælles udgivere af produktet, som publiceres via de respektive organisationers informationskanaler. 

Der vil være forskel på, hvor længe projektgrupper skal være aktive. Der kan være projektgrupper, der understøtter længerevarende udviklingsopgaver eller driftsopgaver, så som datamodeller og benchmarking, og der kan være kortevarende ad hoc baserede projektgrupper, der tjener som backinggrupper i forbindelse med lovforberedende arbejde og høringer. Der informeres om igangsættelse og fremdrift af projekter via DANVA nyt, i DANSKVAND samt på konferencer og temadage.

Netværk

DANVAs medlemmer har mulighed for at etablere netværk, hvor de kan dele erfaringer og udvikle deres faglighed. DANVA tilbyder mødefaciliteter og forplejning ved møder der afholdes i Vandhuset samt sekretariatsbistand i et vist omfang.

Netværkene fungerer også som sparringspartnere for sekretariatet, og det forventes, at netværket stiller sig til rådighed og bidrager med input til sekretariatets arbejde f.eks. i forbindelse med høringssvar, dataindsamling mv.  

Alle netværk har en kontaktperson fra DANVAs sekretariat der hjælper tovholderen med at udarbejde dagsorden, definere fælles udfordringer og eventuelt initiere nye projektforslag. Kontaktpersonen bistår med at reservere lokaler og forplejning til netværksmøder der afholdes i Vandhuset. Desuden opdaterer kontaktpersonen deltagerlisten og sikrer, at alle deltagere har adgang til netværkets it-platform.

Der kan i princippet etableres netværk for ethvert emne, der efterspørges af et eller flere medlemmer, men for at et netværk kan oprettes, skal der udpeges en tovholder for netværket. Tovholderens rolle er at planlægge datoer for møder i netværket og koordinere bookning af lokaler til netværksmøder i Vandhuset med DANVAs kontaktperson, at udarbejde og udsende dagsorden for møder og facilitere netværkets møder. Tovholderen kan uddelegere opgaver til de øvrige deltagere fra netværket.

DANVA forbeholder sig ret til at lukke netværk, der ikke er aktive, ligesom DANVA også kan initiere nye netværk. 

Handletanke

En DANVA handletank etableres med det formål at skabe en dynamisk platform for samarbejde mellem DANVA og foreningens interessenter. Forummet skal fungere som et inkubationsmiljø for idéer og løsninger der adresserer komplekse udfordringer, som går på tværs af vandbranchens aktører og interessenter. Styrkede alliancer og samarbejde skal bidrage til at finde nye handlemåder til løsning af fremtidens udfordringer, f.eks. klimatilpasning, grøn omstilling, grundvandsparker osv.

DANVA initierer og inviterer. En handletank kan være et enkeltstående event som f.eks. en politisk konference der bringer aktørerne sammen, workshops, døgnmøder eller en række af møder i et givent forum.

Direktørforum

To gange årligt afholdes direktørforum, som er et fortroligt rum for erfaringsudveksling for vandselskabers direktører og direktioner. På disse arrangementer sættes aktuelle emner på dagsordenen og sekretariatet bruger dette forum til at afprøve nye ideer og teste forsyningspolitiske holdninger. Forummet har ikke beslutningskompetence ift. foreningens aktiviteter og ressourcer men fungerer som forløber for indstillinger, nye projekter eller holdninger som efterfølgende bringes ind i en mere formel afklarings- og høringsproces.