Overordnet struktur for medlemsarbejdet
Medlemsarbejdet er struktureret i DANVAs rådgivende udvalg, projekter, task forces, netværk og handletanke. Arbejdet omfatter alle relevante aktiviteter indenfor DANVAs kerneydelser.
Opbakningen til medlemsarbejdet er stor, og DANVA har op mod 700 ansatte fra medlemsvirksomheder og leverandører, der er aktive i medlemsarbejdet. Det kan dog mærkes, at medlemsvirksomhedernes ressourcer er sat under pres og sekretariatet oplever derfor i højere grad i dag end tidligere at skulle drive arbejdet med input fra medlemmerne fremfor at medlemmerne er udførende på opgaverne. Dialog med vandselskaberne er grundlaget for en forståelse af vandselskabernes udfordringer, og medlemsarbejdet er derfor grundlaget for foreningens interessevaretagelse. Derudover er et vigtigt formål med medlemsarbejdet, at aktive medlemmer i DANVA skal have mulighed for at udvikle deres faglighed, opbygge netværk og have en platform for samarbejde og dialog.
Interessevaretagelsen er overordnet bestyrelsens ansvar, og det er sekretariatets opgave til hver en tid at gennemføre denne interessevaretagelse gennem et solidt fagligt funderet og synligt arbejde. Fra sag til sag involverer sekretariatet ressourcer og kompetencer fra medlemskredsen. For at sikre et beredskab, der med kort varsel kan rådgive direktøren og sekretariatet, er der etableret et stående rådgivende udvalg, og der etableres derudover, efter behov, task forces og projektgrupper for at sikre medlemsinput. Handletanke nedsættes til at finde løsninger på komplekse udfordringer, der går på tværs af vandbranchens aktører og rækker ud til andre samfundsaktører. Handletanke skal styrke interaktionen mellem sekretariatet, medlemsvirksomhederne og DANVAs øvrige interessenter og finde nye handlemåder til løsning af fremtidens udfordringer, f.eks. klimatilpasning, grøn omstilling, grundvandsparker osv.
Rådgivende udvalg
Det rådgivende udvalg har til opgave at rådgive direktøren og sekretariatet. Medlemmer af det rådgivende udvalg er som udgangspunkt direktører eller ledende medarbejdere ansat hos stemmeberettigede medlemsvirksomheder.
Medlemmerne udpeges for en 2-årig periode af DANVAs bestyrelse på baggrund af indstilling fra DANVAs direktør. Medlemmer indstilles på baggrund af kompetencer og personligt engagement. Det rådgivende udvalg består af 30-35 medlemmer, og medlemmer kan genudpeges. Det rådgivende udvalg har ikke beslutningskompetence i forhold til DANVAs holdninger og ressourcer.
Det rådgivende udvalg har som udgangspunkt ingen faste fysiske møder men kan konsulteres som enkeltpersoner, grupper eller hele udvalget via mail. I tilknytning til foreningens strategiske arbejde og udmøntning af foreningens strategi bruges det rådgivende udvalg som ressourcebase for udpegning af Task Forces. Medlemmer af det rådgivende udvalg kan deltage selv eller udpege medarbejdere fra egen virksomhed til at indgå i en task force, hvor det pågældende vandselskab ønsker at være involveret. Det rådgivende udvalg inviteres normalt én gang om året til et inspirerende arrangement i Vandhuset.
Task Forces
Task forces nedsættes, når der er behov for at finde konsensus på vigtige foreningsholdninger. Der rekrutteres primært til Task Forces fra det rådgivende udvalg, men alle medlemmer med de relevante kompetencer for problemstillingen kan deltage.
Task Forces anvendes til løsning af specifikke opgaver, der typisk kræver hurtig handling. Det kan være med henblik på at indsamle baggrundsinformation til lobbyarbejde eller høringer eller at bistå DANVAs sekretariat med at forberede indstillinger eller på anden måde servicere bestyrelsen, så den kan arbejde på et oplyst og repræsentativt grundlag.
DANVAs sekretariat balancerer efter bedste evne sammensætningen af de enkelte Task Forces, så de videst muligt repræsenterer medlemskredsen. Hensynet til erfaring og kompetencer i forhold til en konkret problemstilling kan betyde, at der kan være flere fra samme vandselskab, der deltager i samme Taks Force.
Sekretariatet informerer via DANVA nyt, når nye Task Forces igangsættes.
Task Forcen opløses, når opgaven er løst.
Projekter
Der nedsættes projektgrupper efter behov til at løse projektopgaver, som typisk har et længere tidsforløb. Projektgruppen kan både bestå af medlemmer og øvrige interessenter. Det kan være opgaver, der skal understøtte strategiens målsætninger og initieres af sekretariatet, eller det kan være projekter, der initieres af ét eller flere medlemmer, men som har generel interesse for branchen og derfor løftes over på DANVA (f.eks. Materialer i kontakt med drikkevand).
Eksempler på projekter kan være afklarings- og dokumentationsarbejde i forbindelse med interessevaretagelse (f.eks. Vandsektorlov, Højtstående grundvand, Betalingsregler for spildevand, Klimalovgivning), tekniske eller forretningsunderstøttende udredninger og vejledninger (f.eks. God selskabsledelse, Drikkevandsregulativ, Fotomanual, Datamodeller, Vejledninger til rapportering af bæredygtighed).
Som udgangspunkt udpeger DANVA en projektleder fra sekretariatet, der styrer projektet og sørger for koordinering mellem de involverede parter. DANVA udgiver det færdige produkt på vegne af medlemmerne, og udmelding af resultater koordineres af DANVA. I de situationer hvor DANVA laver et fælles arbejde med andre organisationer, er det naturligt, at de involverede parter er fælles udgivere af produktet, som publiceres via de respektive organisationers informationskanaler.
Der vil være forskel på, hvor længe projektgrupper skal være aktive. Der kan være projektgrupper, der understøtter længerevarende udviklingsopgaver eller driftsopgaver, så som datamodeller og benchmarking, og der kan være kortevarende ad hoc baserede projektgrupper, der tjener som backinggrupper i forbindelse med lovforberedende arbejde og høringer. Der informeres om igangsættelse og fremdrift af projekter via DANVA nyt, i DANSKVAND samt på konferencer og temadage.